Pepparkakskladdkaka

Jag vann 10:- igår på Barcelona-Inter. Woho. Alla bäckar små :)
och idag är det löning. Härligt!


Käkar spagetti & köttfärsås nu som Jerry fixade häromdagen. Gott!

Bakade en kaka igår som smakar precis som pepparkaksdeg! En kladdkaka fast med pepparkakskryddor istället för choklad. Hur gott som helst och jättelätt. (äter alltid upp degen när jag bakar pepparkakor:) Try it!


www.recept.nu

Pepparkakskladdkaka
2 dl rårörsocker
2 dl dinkelmjöl
2 msk pepparkakskrydda
1 nypa salt
125 g smör
2 st ägg
2 msk snabbkaffe
1 msk mörk sirap
(Rå)socker till att bröa formen med

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna till kakan i en skål.

2. Smörj en form (gärna med löstagbar kant) om ca 24 cm och ”bröa” den med (rå)socker.

3. Smält smöret och rör ned äggen däri, samt tillsätt snabbkaffe och sirap. Vispa ej!

4. Vänd snabbt ned smörsmeten i den torra bunken och rör om försiktigt.

5. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 14-17 minuter.

6. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis ”stannat”. Tag ut kakan från ugnen och kyl ned den direkt i frysen ca 20 minuter (då blir den lätt att skära upp och blir perfekt kladdig).


Funderar på att göra lussekatter idag. Hade behövt tvätta men det finns ingen tvättid...
Är det läge att plocka fram ljusstakar och stjärnor tro? Det är ju första advent på söndag och jag jobbar lördag... hade varit skönt att få det gjort, men är det för tidigt??


Kommentarer
Postat av: Carro

detta ska jag prova att baka! Verkar dundergött. Ser att fröken har mixtrat med bloggen igen :O

2009-11-25 @ 16:18:13
URL: http://smasheduptoy.blogspot.com

Skriv nåt roligt här!

Jag som kommenterar heter:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag borde läsa?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0