Recept jordgubbsglass

Som ni kanske märker så är jag ledig idag :)
(fast har mängder med böcker som jag borde läsa, men inte läser...)

Istället gör jag jordgubbsglass! Använder min fina glassmaskin alldeles för sällan och när det nu fanns massa grädde som går ut snart så... =)



Ingredienser

500 g jordgubbar (1 liter)
1 st ägg (hela)
2 st äggulor
2 ½ dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Gör så här

  • Skölj och snoppa (rensa) jordgubbarna.
  • Mosa dem med en gaffel eller mixa dem i en matberedare (speciellt om glassen är till barn och de inte tycker om bitar).
  • Vispa ägget, 2 äggulor, flor- och vaniljsocker pösigt i en skål.
  • Vispa grädden till hårt skum.
  • Blanda jordgubbsmos, äggsmet och vispgrädde.
  • Kör smeten i din glassmaskin eller ...
  • Häll i en form, täck och frys minst 6 timmar. Rör i glassen några gånger under infrysningen för att förhindra isig glass.

Det blir riktigt smarrigt!


Kommentarer
Postat av: Jessica

hehe "snoppa" jordgubbarna ;) heter det så?? kraam!!

2010-02-03 @ 17:01:37
URL: http://melkerochjag.blogg.se/

Skriv nåt roligt här!

Jag som kommenterar heter:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag borde läsa?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0