Svamp på posten

För sisådär 1½ vecka sedan fick jag en svamp på posten. En svamp som låg i en plastpåse i ett kuvert med lite vätska i. Kuvertet hade skickats av en random internetperson. Nu har jag gjort en dryck på den här svampen.
Någon som vill komma hit och smaka? :)

Det är inte så konstigt som det låter. Svampen kallas Kambucha eller Volgasvamp. Den kommer från Ryssland och är en hälsosvamp. Man gör te som man lägger svampen i och 8-12 dagar senare så kan man dricka tet. De är då lite mer likt vinäger, men ska ändå vara gott. Nu är första omgången klar. Det blev nästan 2 liter.
I Tyskland kan man köpa det på apoteket eller på burk i en vanlig affär. I Sverige är det ovanligare.
När mormor var liten brukade hennes granne göra kombucha och bjuda på, så jag gjorde det här för hennes skull.
Nu har min svamp dessutom fått en bebis, så om någon mer vill ha så har jag en över =)

Är ni nyfikna? Kolla in den här länken Kombucha-te

mer historia:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1193

http://www.epochtimes.se/articles/2007/03/24/11787.html

Kommentarer
Postat av: jessica

Var det gott? Isåfall vill jag smaka :)

2010-01-27 @ 21:46:35
Postat av: Dick Windle

Några av mina barn har blivit "ölnördar" och jag måste ge dom ett alternativ, volgate!! Har du en svampbebis så är du en ängel!!

Dick

2011-05-15 @ 19:08:52
Postat av: Janet

Vill också ha en! Finns det möjlighet att få en bebis av svampen?

Min mormor hade en under 70talet, hon var från Baltikum. Där gav man bort bebisarna till vänner osv eftersom dom förökar sig....

Jag betalar givetvis portot

2011-05-27 @ 14:49:02

Skriv nåt roligt här!

Jag som kommenterar heter:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag borde läsa?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0