Folktro


Om första fjärilen du ser är en citronfjäril så blir sommaren solig och fin. Om du däremot ser en sorgmantel så kommer någon som står dig nära dö under sommaren.

Adventstö ger bonden brö.

Det blir extra kallt när vintern är här. Om rönnen har ovanligt riktligt med bär.

Årets första rop från göken spår hur resten av året kommer att bli: Norrgök är sorgegök, Östergök är tröstergök, Södergök är dödergök och Västergök är bästergök.

Den första gången på våren du ser en ärla så betyder det tur om du ser den bakifrån. Om du däremot först ser det svarta bröstet innebär sorg och död.

Om ärlan flyger lågt så blir det regn om den flyger högt så blir det fint väder.

Om rävar tjuter eller skäller så spår de lik, särskilt om det sker på eller invid kyrkogården.

Igelkottens taggar är effektiva mot tandvärk. Men petar sig bara lite grann med en sådan tagg i den värkande tanden, och hux flux försvinner all smärta.

Dödar du en spindel så kommer det att regna.

Ser du en lokatt på natten blir du rik, men den kan vara farlig om månen är ny.

Om du är gravid och ser en hare så kommer barnet att bli harmynt.


Det finns mängder med skrock och historier om vad djur kan göra. Det mesta har väl glömts bort, men en del lever kvar. Att man inte ska döda spindlar, att svalan ska flyga högt om vi vill ha fint väder och att det blir kall vinter om rönnen har mycket bär har jag alltid fått höra. Nu har jag dödat många spindlar utan att det börjat regna, men svalorna och rönnen litar jag på! Lustigt att sånt lever kvar... =)




Kommentarer

Skriv nåt roligt här!

Jag som kommenterar heter:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag borde läsa?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0